Křižovatka
Cíl: pracovat s předsudky a zejména stereotypy a posunout je díky od–
lišnému úhlu pohledu jednotlivých účastníků (hravý pohled na realitu a ne–
tradiční uspořádání světa), uvědomění si kulturních odlišností, které vedou
často ke zkreslenému vnímání, či dokonce ke konfliktním situacím.
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence ­ získat poznatky o cizí
kultuře, předcházet předsudkům, stereotypům, tolerovat odlišnosti (naučit
se být „kulturně„ otevřený a tolerantní, posílit pozitivní postoj vůči cizím
kulturám); afektivní kompetence ­ empatie (vcítit se do cizích mentalit, je–
jich specifik a lépe interpretovat cizí vzorce chování).
Cílová skupina: 6–20 (menší skupina je vhodnější pro intenzivní práci).
Čas: 30–60 minut (dle složení účastníků skupiny a jejich počtu).
Pomůcky: papíry, tužky, event. velký arch papíru pro společnou kresbu
a popisovač.
Postup: Trenér napíše zadání této hry na tabuli.
1. Vyberte a popište situaci při kontaktu s cizincem, kterou jste zažili a ve
které stereotypy a předsudky situaci ovlivnily ať v příznivém či méně
příznivém směru. Pokuste se analyzovat příčiny vzniku této situace
a chování účastníků situace.
2. Zamyslete se nad kulturními rozdíly, které tuto situaci mohly ovlivnit.
Diskuse (vyhodnocení): Křižovatka nutně nemusí znamenat konflikt.
Trenér vede diskusi tak, aby si účastníci uvědomili, že předsudky a stereo–
typy jsou součástí našeho sociálního vnímání, ale často realitu zkreslují.
Jsou to jakési berličky, o něž se opíráme. Většinou se ve skupině objeví tací,
kteří obhajují výrok „na každém šprochu pravdy trochu“, tj. že stereotypy
a předsudky vycházejí ze sociální zkušenosti. V technice jde zejména o to,
aby si každý uvědomil, že nás toto tvrzení brzdí v empatickém akceptová–
ní odlišnosti.
178
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>